Liternictwo i typografia cz. II – klasyfikacja krojów pisma
Krój pisma – charakterystyczny obraz kompletu znaków pisma o jednolitych podstawowych cechach graficznych: stylu, rytmie, proporcji, dukcie, układzie lub kształcie szeryfów, właściwościach optycznych itp. Może mieć wiele odmian, czasami nawet znacznie różniących się od kroju podstawowego, lecz nadal zachowujących w sposób konsekwentny podstawowe założenia graficzne danej rodziny krojów. – Wikipedia
Klasyfikacja pism drukarskich – usystematyzowany podział pism drukarskich według dowolnego klucza. Na przykład: kształtu form literniczych, okresu powstania pisma drukarskiego, narzędzia pisarskiego, którym wykonano rysunek form literniczych itp. – Wikipedia
Klasyfikacja Andrzeja i Romana Tomaszewskich
- antykwa
- pismo gotyckie
- pisanka
- ksenotyp
Antykwa
Krój pisma oparty na alfabecie łacińskim, jego majuskuła wzorowana jest na kapitale rzymskiej, a minuskuła z kolei na minuskule karolińskiej. Jest to pismo dwuelementowe o proporcjach zbliżonych do jego pierwowzorów.
Chronologia krojów antykwowych
- antykwa renesansowa – dwuelementowa, szeryfowa, o niewielkim kontraście pomiędzy liniami poziomymi i pionowymi
- antykwa barokowa – dwuelementowa, szeryfowa, o zwiększonym kontraście w porównaniu do antykwy renesansowej, o mniej skośnych szeryfach
- antykwa klasycystyczna – dwuelementowa, szeryfowa, o większym kontraście w porównaniu do antykwy barokowej, o prostych szeryfach, podkreślająca linie pionowe i poziome
- egipcjanka – antykwa jednoelementowa szeryfowa
- grotesk – antykwa jednoelementowa bezszeryfowa
- antykwa modernistyczna
Pismo gotyckie
Krój pisma oparty na alfabecie łacińskim o łamanych i bardzo ozdobnych konturach. Jego początków można się doszukać w XI-wiecznej północnej Francji. Pojawia się w kodeksach, w których można zauważyć tendencję do zaostrzania kształtów liter minuskuły romańskiej. Pismo gotyckie zaczęto powszechnie używać w XIII wiecznej Europie Zachodniej i Środkowej.
Pisanka
Ozdobne i dopracowane kroje pisma. Pisanki najczęściej wzorowane są na włoskiej cancellaresce z XVI wieku oraz francuskim rondé i pisance angielskiej z XVIII wieku.
Ksenotyp
Kroje hybrydowe łączące cechy graficzne innych typów. Rozwój ksenotypu nastąpił w drugiej połowie XX wieku i na początku XXI wieku, na co wpływ miało duże zapotrzebowanie na pisma reklamowe.
Grotesk
Kroje pisma jednoelementowe bez szeryfów.
Egipcjanki
Kroje pisma jednoelementowe z szeryfami prostymi.
Polska normatywna klasyfikacyjna z 1973 roku
Pisma dwuelementowe (grubość kreski budującej literę jest zróżnicowana)
- antykwy renesansowe
- antykwy barokowe
- antykwy klasycystyczne
- inne
Pisma jednoelementowe (grubość kreski budującej literę nie zmienia się)
- antykwy linearne bezszeryfowe
- antykwy linearne szeryfowe
- inne
Pisanki
- kaligraficzne
- inne
Inne klasyfikacje
- klasyfikacja Maximiliena Voxa (Francja)
- niemiecka klasyfikacja określona normą DIN 16518
- klasyfikacja Jana Solpery (Czechy)
- klasyfikacja prof. Alberta Kapra (Niemcy)
- klasyfikacja Roberta Bringhursta (Kanada)
Podział według wyglądu
- kroje jednoelementowe i dwuelementowe
- kroje szeryfowe i bezszeryfowe
- kroje o stałej szerokości znaku i proporcjonalne
Bibliografia:
W. Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków 2002
A.Tomaszewski, Leksykon pism drukarskich, Warszawa 1996
R. Tomaszewski, Klasyfikacja pism drukarskich ART, Warszawa 1993
R. Williams: Jak składać tekst – Komputer nie jest maszyną do pisania, Gliwice 2003